تاثیر قهوه بر بدن

تاثیرات قهوه بر بدن

قهوه

 

کمتر کسی در جهان پیدا می شود که تاکنون نام قهوه را نشنیده باشد یا از تاثیر قهوه بر بدن آگاه نباشد، این نوشیدنی محبوب در بیشتر کشورهای دنیا طرفداران خاص خود را داشته و به دلیل خاصیت انرژی بخشی فراوان، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند قبل از شروع روز خود و یا در طول روز برای رفع خستگی از آن استفاده کنند.

قهوه یک نوشیدنی دم کردنی است که از دانه های بو داده قهوه تهیه می شود، جالب است بدانید قهوه برای اولین بار در اتیوپی توسط یک چوپان کشف شد و سپس در بیشتر کشورهای آفریقایی و آسیایی پرورش داده شد.

در حال حاضر برزیل به عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان قهوه شناخته می شود و سالیانه میلیونها تن از این دانه پرطرفدار را تولید و به کشورهای مختلف صادر می‌کند.

قهوه به عنوان سومین نوشیدنی محبوب در جهان شناخته می شود که مصرف آن باعث آرام کردن انسان و افزایش انرژی می شود این نوشیدنی به دلیل داشتن کافئین زیاد باعث افزایش ضربان قلب و تامین انرژی مورد نیاز بدن می گردد.

شما می توانید برای خرید قهوه ربوستا که کافئین بیشتری نسبت به قهوه عربیکا دارد از عطر و طعم بی نظیر آن بهره ببرید.

 

فواید قهوه

 

فواید مصرف قهوه

 

ممکن است بسیاری از افراد تصور کنند مصرف قهوه تاثیرات منفی روی بدن گذاشته و باعث ابتلا به بیماری‌ های قلبی و یا افزایش استرس در بدن می‌ شود اما بهتر است بدانید خوردن قهوه در اندازه استاندارد و در حد اعتدال خطرناک نیست؛ از برخی مهمترین فواید نوشیدن روزانه قهوه می‌ توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  1. قهوه منبع غنی از آنتی اکسیدان های سالم و مقوی است که نقش کلیدی در حفظ سلامت بدن دارد. آنتی اکسیدان های موجود در قهوه (کنین) نام داشته و پس از برشته شدن خاصیت بیشتری پیدا می کند. مصرف روزانه یک فنجان کوچک قهوه می‌تواند باعث حفظ سلامت بیشتر بدن شده و از ابتلا به برخی بیماری‌های گوارشی جلوگیری می کند.    
  2. طبق بررسی‌های انجام شده مصرف قهوه خالص از ابتلا به دیابت پیشگیری می کند، طبق یک نظرسنجی، افرادی که روزانه اقدام به نوشیدن قهوه می کردند مورد بررسی قرار گرفتند، این تحقیقات نشان می‌دهد که این افراد ۳۵ درصد کمتر از افرادی که از قهوه استفاده نمی کنند در معرض ابتلا به دیابت نوع ۲ قرار دارند. تمام افراد فارغ از موقعیت جغرافیایی، وزن، جنسیت و سن و سال با مصرف قهوه می‌توانند خطر ابتلا به دیابت را در خود کاهش دهند.
  3. از دیگر موارد تاثیر قهوه در بدن افزایش شادمانی و نشاط است و طبق تحقیقات انجام شده نوشیدن قهوه احتمال ابتلا به افسردگی و بیماری های روحی را تا ۲۰ درصد کاهش می‌دهد افرادی که روز خود را با مصرف یک فنجان قهوه آغاز می‌کند نسبت به دیگر افراد نشاط و انرژی بیشتری برای انجام بهتر کارها دارند.
  4. جالب است بدانید تاثیر قهوه بر سلامتی کبد بسیار بالا است به صورتی که خوردن روزانه قهوه می‌تواند به خوبی از کبد شما در برابر التهاب محافظت نماید و باعث کاهش سطح فعالیت آنزیم ها در کبد شود که این مورد یکی از منحصر به فردترین تاثیر قهوه است.
  5. از دیگر خاصیت قهوه می توان به دارا بودن مقادیر بالایی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی اشاره کرد. میزان نیاسین، منیزیم، منگنز و پتاسیم موجود در قهوه زیاد است و به همین دلیل می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت بدن شما داشته باشد.
  6. نوشیدن قهوه می تواند قوای بدنی را بالا ببرد و به همین دلیل برای بهبود عملکرد ورزشی مناسب است، کافئین موجود در قهوه می‌تواند عملکرد ورزشکاران را تا ۱۲ درصد افزایش داده و به همین دلیل بهتر است ورزشکاران قبل از رفتن به باشگاه و یا انجام حرکات ورزشی شدید، اقدام به نوشیدن قهوه کنند. تاثیر قهوه بر بدن و افزایش توان ورزشکاران از دیگر خواص این نوشیدنی شگفت انگیز به حساب می آید.
  7. نوشیدن قهوه باعث افزایش سطح آدرنالین در بدن می شود و می تواند نقش مهمی در سوزاندن چربی ها و کاهش وزن داشته باشد به همین دلیل امروزه بسیاری از پزشکان به افرادی که تمایل به چربی سوزی و کاهش وزن خود دارند توصیه می کنند قبل از انجام فعالیت های مختلف از مصرف قهوه غافل نشوند. تاثیر قهوه بر بدن در زمینه چربی سوزی از دیگر فواید بی نظیر این ماده به حساب می آید.
  8. علاوه بر تاثیر قهوه بر بدن، مصرف آن می‌تواند باعث افزایش قدرت مغز شود، کافئین موجود در قهوه سبب افزایش قدرت و پویایی مغز می شود و به همین دلیل شما می توانید برای افزایش هوش خود از آن استفاده کنید.
  9. طبق گزارش دانشگاه هاروارد مصرف یک فنجان قهوه در طول روز می تواند طول عمر را تا ۱۵ درصد افزایش دهد، برای افرادی که تمایل به داشتن طول عمر و سلامتی بیشتری هستند مصرف قهوه توصیه می‌ شود و این افراد می‌ توانند به صورت مرتب و روزانه از آن استفاده کنند.
  10. مصرف قهوه درجه یک و ممتاز خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را کاهش می دهد، این ماده به دلیل داشتن کافئین ریسک ابتلا به پارکینسون را کاهش داده و به حفظ سلامت انتقال دهنده های عصبی کمک می‌کند. توجه داشته باشید که مصرف قهوه بدون کافئین تاثیری روی بهبود علائم پارکینسون نداشته و شما باید اقدام به مصرف قهوه درجه یک و خالص کنید. به منظور خرید قهوه با کیفیت می توانید به فروشگاه قهوه گارنیک مراجعه کرده و با اطمینان فراوان محصول مورد نظر خود را تهیه فرمایید.

شما می توانید برای خرید قهوه عربیکا که دارای کافئین کمتر از قهوه روبوستا است با بهترین کیفیت و عطر و طعم بی نظیر به وب سایت قهوه گارنیک مراجعه کنید و اقدام به ثبت سفارش خود به صورت آنلاین کنید.

 

 

تاثیرات قهوه بر بدن

 

 

مضرات خوردن قهوه

 

در کنار خواص زیادی که خوردن به اندازه قهوه دارد گاهی این نوشیدنی پرخاصیت می‌تواند برای افراد مضراتی نیز به همراه بیاورد، مصرف بیش از اندازه قهوه مانند نوشیدن بیش از ۶ فنجان از آن در طول روز می‌تواند عوارض و مشکلات جسمی و روحی مختلفی برای افراد ایجاد کند؛ از مهمترین مضرات نوشیدن قهوه می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • قهوه به دلیل داشتن کافئین فراوان می‌تواند باعث عصبی شدن، بی قراری، بی خوابی، حالت تهوع، ناراحتی معده، مشکلات تنفسی و افزایش ضربان قلب شود. توجه داشته باشید که مصرف مقادیر زیاد این ماده می تواند باعث به هم خوردن تعادل بدن شده و علاوه بر مشکلات ذکر شده مشکلاتی مانند ایجاد صدای زنگ در گوش و بی قراری را به وجود بیاورد. احتمال ابتلا به بیماری های قلبی در افرادی که بیش از اندازه از قهوه استفاده می‌کنند، وجود دارد.
  • از دیگر تاثیر قهوه بر بدن می توان به ایجاد اختلالات اضطرابی اشاره کرد، افرادی که به دلایل مختلف به مشکلات بی قراری مبتلا هستند بهتر است از مصرف بیش از اندازه قهوه در طول روز خودداری کنند.
  • خوردن بیش از اندازه قهوه برای زنان باردار بسیار خطرناک بوده و می‌تواند باعث افزایش خطر زایمان زودرس، سقط جنین و کاهش وزن نوزاد هنگام تولد شود. بهتر است مادران باردار و شیرده از مصرف بیش از اندازه قهوه خودداری کنند.
  • عوارض نوشیدن قهوه در کودکان نسبت به بزرگسالان بیشتر است به همین دلیل بهتر است مراقب باشید کودکان بیش از اندازه از قهوه استفاده نکنند. به طور کلی نوشیدنی های کافئین دار برای کودکان مناسب نبوده و می‌تواند مشکلاتی مانند بی قراری و اختلال خواب برای آنها به وجود بیاورد.
  • به دلیل مقدار زیاد کافئین موجود در قهوه، مصرف مداوم و بیش از اندازه آن می تواند مشکلات گوارشی مانند اسهال یا حالت تهوع به وجود بیاورد افرادی که به بیماری های گوارشی یا معده مبتلا هستند بهتر است قبل از مصرف هرگونه قهوه با پزشک خود مشورت کرده و از نوشیدن بیش از حد خودداری کنند.
  • قهوه دارای ماده ای به نام تانن است که مصرف مداوم آن باعث تشدید کم خونی و فقر آهن می شود، به همین برای جلوگیری از عدم جذب آهن غذا، بهتر است بلافاصله قهوه ننوشید. همچنین افرادی که به کم خونی های مزمن مبتلا هستند یا زنان بارداری که دچار سقط های مکرر می باشند بهتر است به طور کلی مصرف قهوه را قطع کنند.
  • از دیگر تاثیرات قهوه روی بدن می توان به افزایش فشار خون اشاره کرد، مصرف زیاد قهوه باعث افزایش ضربان و تپش قلب شده و در نهایت فرد به فشار خون مبتلا می شود به همین دلیل بهتر است کسانی که سابقه بیماری های قلبی یا فشار خون را دارند در مصرف این نوشیدنی دقت کرده و از خوردن بیش از اندازه آن خودداری نمایند.

● مصرف بیش از اندازه قهوه خطر ابتلا به انواع بیماری های روده و معده را افزایش می دهد، با زیاده روی در نوشیدن قهوه، معده شروع به تولید اسید کرده و این کار می‌تواند باعث ضعیف شدن دیواره معده و ابتلا به انواع بیماری ها شود. توجه داشته باشید قهوه بی کیفیت و ناخالص ضرر زیادی به بدن وارد می کند، به همین دلیل شما باید در مصرف آن دقت کنید و از قهوه های باکیفیت و خالص استفاده نمایید. شما می توانید برای خرید قهوه‌ ناب و درجه یک به فروشگاه قهوه گارنیک مراجعه کرده و قهوه مورد نظر را با بهترین قیمت و کیفیت عالی تهیه نمایید.

 

قهوه و تاثیرات آن

 

استفاده از قهوه برای چه کسانی مضر است؟

 

مزایای استفاده از قهوه فراوان بوده و در حالت معمول تمام افراد بزرگسال می توانند از آن استفاده کنند، ولی این ماده به دلیل داشتن کافئین فراوان برای برخی از افراد مضر بوده و این افراد بهتر است در مصرف آن زیاده‌روی نکنند و یا به طور کلی مصرف آن را قطع نمایند. در زیر به توضیح این موضوع می پردازیم که استفاده از قهوه برای چه کسانی مضر بوده و بهتر است چه کسانی از مصرف آن خودداری کنند:

افرادی که دارای بیماری قلبی هستند.

قهوه به دلیل داشتن کافئین، پلی‌فنول‌ها و تئوبرومین برای قلب مضر بوده و افراد مبتلا به بیماری قلبی به منظور حفظ سلامت قلب و پیشگیری از گرفتگی عروق خونی بهتر است از مصرف قهوه خودداری کرده یا مصرف آن را به حداقل برسانند. خوردن قهوه برای این افراد می تواند سبب ایجاد اختلالات قلبی فراوان شده و خطر سکته یا حتی مرگ را برای آنها به وجود می آورد.

 

افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر بهتر است از نوشیدن قهوه اجتناب کنند.

مصرف بیش از اندازه قهوه می تواند برای افرادی که به مشکلات گوارشی جدی مانند سندروم روده تحریک پذیر مبتلا هستند مضر باشد، تاثیر قهوه بر بدن این افراد سبب بدتر شدن مشکلات و ایجاد اسهال، حالت تهوع یا دل درد های شدید می گردد. در صورت ابتلا به بیماری سندروم روده تحریک پذیر بهتر است از مصرف بیش از ۲ فنجان قهوه در روز خودداری کنید.

 

 

قهوه و ارتباط آن با بدن

 

 

افراد مبتلا به صرع

به دلیل تاثیرات مخرب مصرف بیش از حد قهوه روی مغز، افراد مبتلا به صرع بهتر است از مصرف آن خودداری کنند زیرا خوردن قهوه به دفعات زیاد باعث افزایش تشنج و تشدید بیماری صرع می شود. مبتلایان به بیماری صرع بهتر است از مصرف انواع نوشیدنی های کافئین دار از جمله قهوه خودداری کرده یا در صورت تمایل، قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنند.

 

زنان باردار و شیرده

مقدار کم و به اندازه قهوه برای زنان باردار یا شیرده ضرری ندارد ولی در صورت مصرف بیش از اندازه از این نوشیدنی، ممکن است کافئین بالای آن به نوزاد یا جنین آسیب رسانده و باعث ایجاد مشکل در رشد آنها شود. برای مثال ایجاد مشکلات اسکلتی، وزن بسیار پایین جنین، ایجاد مشکلات قلبی و عروقی برای جنین و کاهش شیر مادران از جمله عوارضی است که کافئین موجود در قهوه می‌تواند برای زنان باردار و شیرده به وجود بیاورد.

 

افراد مبتلا به پوکی استخوان

مصرف بیش از 5 فنجان قهوه در روز برای افرادی که به پوکی استخوان یا آرتروز استخوان مبتلا هستند مضر است، ترکیبات مختلف موجود در قهوه از جمله کافئین خطر ابتلا به پوکی استخوان را افزایش داده و می‌تواند برای سالمندانی که به این بیماری مبتلا هستند خطرناک باشد. کافئین موجود در قهوه از پردازش طبیعی ویتامین D جلوگیری کرده و این کار می‌تواند باعث کاهش ذخیره کلسیم موجود در استخوان ها شود به همین دلیل در صورت ابتلا به پوکی استخوان شدید بهتر است از مصرف قهوه خودداری کنید.

 

مبتلایان به افسردگی شدید

همانطور که قبلاً گفته شد مصرف قهوه برای افراد عادی سبب افزایش انرژی و نشاط روزانه می شود ولی افرادی که به افسردگی شدید مبتلا هستند، مصرف قهوه باعث تحریک بیش از حد بدن شده و می‌توانند اختلالات و مشکلات فراوانی برای این افراد ایجاد کند. همچنین کسانی که از داروهای افسردگی استفاده می کنند بهتر است از نوشیدن قهوه کافئین‌دار خودداری کنند زیرا این کار سبب ایجاد عوارضی مانند عصبی شدن، ضربان سریع قلب و افزایش ناگهانی فشار خون می شود.

 

افرادی که مثانه بیش فعال دارند

ابتلا به برخی بیماری ها و مشکلات سبب به وجود آمدن مثانه بیش فعال می شود، در مقابل خوردن یک فنجان قهوه باعث تشدید این مشکل شده به همین دلیل بسیاری از متخصصین تغذیه به افرادی که مبتلا به مثانه بیش فعال هستند توصیه می کنند از مصرف نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه که دفعات ادرار و فوریت آن را افزایش می‌دهد خودداری کنند. تاثیر قهوه بر بدن و مثانه سبب افزایش کارکرد آن شده و در هنگام مسافرت های طولانی سبب آزار افراد می شود.

 

 

اثر قهوه بر بدن

 

 

سوالات متداول

آیا مصرف قهوه می‌تواند باعث لاغری شود؟

بله، نوشیدن قهوه باعث افزایش متابولیسم بدن شده و باعث کاهش اشتهای کاذب می شود، این موارد سبب پیشگیری از پرخوری و چربی سوزی بدن شده و استفاده دراز مدت آن باعث کاهش وزن و لاغری می گردد.

آیا خوردن قهوه باعث جوش صورت می شود؟

در حالت طبیعی خیر، قهوه به دلیل داشتن طبع سرد و خشک باعث تاثیرات مثبت روی حفظ سلامت بدن شده و دخالتی در ایجاد مشکلات پوستی از جمله جوش صورت ندارد. البته افرادی که مبتلا به استرس شدید هستند در صورت مصرف روزانه و بیش از اندازه قهوه می توانند استرس خود را تشدید کرده و این کار در برخی مواقع ممکن است باعث شود تا آنها بیشتر در معرض جوش زدن قرار داشته باشند.

آیا خوردن قهوه برای درمان کبد چرب مفید است؟

بله، قهوه به دلیل داشتن ترکیبات گیاهی سالم و مفید مانند پاراکسانتین می‌تواند نقش مهمی در حفظ سلامت کبد و درمان این بیماری داشته باشد، علاوه بر این از ابتلا به مشکلات کبدی مانند التهاب کبد یا فعالیت بیش از اندازه آنزیم های کبدی جلوگیری می کند.

اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

دسته بندی محصولات

coffee-beans
انواع قهوه
coffee-mug
پودرهای فوری
coffee-machine
اسپرسو ساز
coffee-grinder
آسیاب قهوه
coffee-filter
تجهیزات قهوه
coffee-machine 2
سایر ابزار دم آوری
coffee-cup
تجهیزات بار سرد
تمپر باریستا اسپیس سایز 51 چوبی
تمپر باریستا اسپیس سایز 51 چوبی
285000 تومان
شیرجوش و پیچر 130 میلی لیتر مدرج
شیرجوش و پیچر 130 میلی لیتر استیل مدرج
190000 تومان
برس تمیز کننده پرتافیلتر کد 387-min
برس تمیز کننده پرتافیلتر کد 387
240000 تومان
مباشی 302-min
اسپرسوساز مباشی مدل CEM302
4200000 تومان
تراول ماگ دسته دار جینگ بنگ کد 379-min
تراول ماگ دسته دار جینگ بنگ کد 379
395000 تومان
تراول ماگ NICE DAY کد 380-min
تراول ماگ NICE DAY کد 380
420000 تومان
قلم لاته آرت کد 375
قلم لاته آرت کد 375
350000 تومان
قلم لاته آرت Gater کد 376
قلم لاته آرت Gater کد 376
330000 تومان
مباشی 2043-min
اسپرسوساز مباشی 2043
10600000 تومان
مباشی 2053-min
اسپرسوساز مباشی 2053
15600000 تومان
دریپ کتل 350 میلی لیتر کد 370-min
دریپ کتل 350 میلی لیتر کد 370
505000 تومان
نوا 160-min
اسپرسوساز نوا 160
6800000 تومان
مباشی 2501-min
اسپرسوساز مباشی مدل 2501
8100000 تومان
مباشی 2041-min
اسپرسو ساز مباشی مدل 2041
6950000 تومان
ترازو باریستا مدل EK6002 کد 261-min
ترازو باریستا مدل EK6002 کد 261
790000 تومان
پیچر تفلون 550 میلی لیتر کد 254-min
پیچر تفلون 550 میلی لیتر کد 254
430000 تومان
دلونگی 850-min
اسپرسو ساز دلونگی مدل EC850M
17300000 تومان
جمیلای 3005-min
اسپرسو ساز جمیلای Gemilai 3005 Espresso Maker 3005
11700000 تومان
نوا 128-min
اسپرسو ساز نوا مدل 128
11600000 تومان
فیلتر کاغذی دریپر قهوه اوریگامی کد 88
فیلتر کاغذی دریپر قهوه اوریگامی کد 88
380000 تومان
استند پرتافیلتر موتا-min
استند پرتافیلتر برند "موتا MOTTA " سایز 51
430000 تومان
مباشی 2030-min
اسپرسوساز مباشی مدل ECM 2030
7700000 تومان
کتل ترمومتردار یک لیتری کد 298
کتل ترمومتردار یک لیتری کد 298
950000 تومان
نوا 139-min
اسپرسوساز نوا مدل 139 ا NOVA
6950000 تومان
مباشی 2020-min
اسپرسوساز مباشی مدل ECM2020
5650000 تومان
مباشی 2022-min
اسپرسوساز مباشی مدل ECM2022
6390000 تومان
مباشی 2051-min
اسپرسو ساز مباشی مدل ME-CCM 2051
15950000 تومان
دلونگی 685-min
اسپرسو ساز دلونگی مدل EC685
8500000 تومان
نوا 155-min
اسپرسو ساز نوا مدل 155EXP20
6800000 تومان
نوا 127-min
اسپرسو ساز نوا مدل ۱۲۷ NOVA
9000000 تومان
کف ساز استیل 400 میلی لیتر
کف ساز شیر استیل 400 میلی لیتر
450000 تومان
مباشی 2034_1
اسپرسو ساز مباشی مدل ME-ECM 2034
8300000 تومان
نوا 140-min
اسپرسو ساز نوا مدل 140
7000000 تومان
نوا 149-min
اسپرسو ساز نوا مدل NOVA 149
7500000 تومان
مباشی 2032-min
اسپرسو ساز مباشی مدل ME-ECM 2032
7250000 تومان
لولر قهوه سایز 58 کد 161
لولر قهوه سایز 58 کد 161
265000 تومان

مقالات پربازدید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من