قهوه عربیکا

قهوه عربیکا چیست؟

دانه قهوه عربیکا چیست؟ یکی از معروف ترین قهوه های دنیا، قهوه عربیکا است که بیشترین سطح کشت را در زمین های کاشت قهوه به خود اختصاص می دهد. در این مقاله در نظر داریم تا توضیحات و اطلاعاتی جامع در رابطه با قهوه عربیکا ارائه دهیم، پس اگر شما هم میخواهید قهوه عربیکا، ویژگی ها، خاستگاه، انواع قهوه عربیکا، مزایای و معایب قهوه عربیکا را بشناسید با ما همراه باشید.

شاید جالب باشد که بدانیم براساس داستان های نقل شده برای اولین بار یک چوپان در منطقه اتیوپی متوجه شد که وقتی گوسفندان گله اش از گیلاس های یک نوع درخت به خصوص می خوردند، انرژی زیادی پیدا می کنند. همین امر باعث شد تا چوپان از این دانه ها استفاده کند و متوجه اثر محرکی آن شود و از همین جا داستان قهوه عربیکا آغاز شود. 

گیاه قهوه درختچه های همیشه سبزی می باشد که در حال حاضر در مناطق مختلف دنیا کاشته می شوند، البته توجه داشته باشید که دانه های قهوه عربیکا در ارتفاعات رشد می کنند و به همین دلیل آب و هوای اتیوپی به واسطه نوسانات پایین دمایی برای کاشت و پرورش قهوه عربیکا بسیار مناسب است. 

درختچه قهوه عربیکا همانطور که از نامش مشخص است درخت کوچکی است که ارتفاع آن به ده متر می رسد اما برای اینکه محصولات و دانه های قهوه بهینه ای داشته باشد، این درختچه را هرس می کنند تا ارتفاع کوتاه تری داشته باشد. گیاه قهوه عربیکا دارای برگ های سبز تیره رنگ، براق با گل های معطر به رنگ سفید است که در طول سال به طور متناوب شکوفا می شوند. 

ویژگی های محیط رشد این گیاه شامل ارتفاع بالا، شرایط دمایی ملایم (بدون نوسانات دمایی شدید)، خاک با زهکشی مناسب و بارندگی فراوان است. درختچه های قهوه عربیکا در ارتفاعات هزار تا دو هزار متر از سطح دریا کشت می شوند و مدت زمان رشد این گیاهان 7 سال است. در حال حاضر بیش از 60 درصد قهوه جهان از قهوه های عربیکا به دست می آید. 

در حال حاضر بیش از 75 گونه شناخته شده قهوه عربیکا در جهان وجود دارد که شناخته شده ترین آن ها Coffea Arabica است که به اختصار به آن Arabica می گویند. همچنین این گونه اولین گونه عربیکا است که در جهان کشت شده و هنوز هم بالاترین میزان کشت را در سراسر دنیا بین گونه های عربیکا به خود اختصاص می دهد. 

خیلی از دوست داران قهوه  معتقدند که قهوه عربیکا در مقایسه با سایر گونه های قهوه همچنان برتر است.

 

دانه های قرمز قهوه عربیکا

ویژگی های دانه قهوه عربیکا

دانه های قهوه عربیکا ویژگی های متنوعی دارد و همین تنوع نیز باعث شده تا طرفداران زیادی داشته باشد و بین مردم در سراسر جهان محبوب باشد. 

ویژگی های ظاهری دانه های عربیکا تخت و صاف بوده و شکل بیضی عربیکا به نسبت با بقیه دانه های قهوه متفاوت است و همچنین خط وسط دانه های عربیکا دارای انحنای بیشتری به نسبت سایر دانه های قهوه است. 

علاوه بر این قهوه های عربیکا به علت طعم شیرین و میوه ای خود متمایز از سایر قهوه ها هستند، همچنین دانه های عربیکا دارای رایحه پیچیده ای هستند که حس نت های میوه ای، تند و گلی را به ذهن متبادر می کند. دانه های عربیکا با بدنه لطیف، صاف و ترشی بالا حس خوشایندی را در هنگام نوشیدن به ارمغان می آورند. این دانه ها به نسبت روبوستا کافئین کمتری دارد، قند و چربی بالاتری در مقایسه با روبوستا دارد و مقاومت دانه های عربیکا به آفات کمتر است. همچنین در کل قیمت قهوه عربیکا گران تر بوده و 75 درصد از قهوه بازار را قهوه عربیکا به خود اختصاص می دهد. 

البته باید توجه کنید که با توجه به خاستگاه دانه های عربیکا قهوه به دست آمده از این قهوه ها نیز طعم و عطر متمایز دارند. 

  • عربیکای کلمبیایی دارای طعم، عطر ملایم و شیرین هستند و از محبوب ترین قهوه های عربیکا به حساب می آیند. 
  • عربیکای اتیوپی که قدیمی ترین نوع قهوه عربیکا است دارای طعم میوه ای و گلی می باشد. 
  • عربیکای برزیلی از پر مصرف ترین قهوه های بازار است و دارای طعم آجیلی و تلخ است. 
  • عربیکای کنیایی دارای طعم شراب مانند و اسیدی روشن هستند و در بین دوستداران قهوه جایگاه ویژه ای دارند. 

 

قهوه های عربیکای موجود در سایت قهوه گارنیک به صورت کاملا اصل، با عطر و طعم تاره و با کیفیت موجود است و شما می توانید از سراسر کشور نسبت به خرید قهوه عربیکا از خاستگاه مختلف در سایت اقدام کنید. 

برای مشاهده و خرید قهوه عربیکا می توانید از محصولات موجود در سایت دیدن کنید.

 

دانه های قهوه عربیکا

خاستگاه قهوه عربیکا 

اولین سوالی که ذهن هر مخاطبی را مشغول می کند، خاستگاه قهوه عربیکا است. آیا خاستگاه قهوه عربیکا به کشورهای عربی برمی گردد؟ و یا اینکه علت نامگذاری قهوه عربیکا و مشابهت آن به کلمه عربی چیست؟ 

در پاسخ باید بگوییم که برای اولین بار در قرن هفتم قهوه عربیکا در منطقه اتیوپی کشف شد، البته باید به این موضوع اشاره کنیم که قبایل اتیوپی قهوه عربیکا را خرد و پودر آن را همراه چربی به عنوان ماده انرژی زا استفاده می کرده اند و پس از آن به عربستان برده شد و در آنجا بود که برای اولین بار این قهوه دم شد و علت نامگذاری این قهوه به نام عربیکا همین ماجراست. 

براساس اطلاعات به دست آمده برای اولین بار در مناطق کوهستانی یمن، اتیوپی و سودان قهوه عربیکا کشف گردید و می توان گفت که خاستگاه قهوه عربیکا به این مناطق برمی گردد.

 

قهوه تلخ عربیکا

انواع قهوه عربیکا 

همانطور که قبلا نیز به این موضوع اشاره کردیم، دانه های عربیکا دارای تنوع بسیار بالایی هستند، برخی از این دانه ها در منطقه خاصی رشد می کنند و بقیه در سراسر دنیا قابل کشت هستند. در اینجا در نظر داریم تا انواع دانه های قهوه عربیکا را معرفی کنیم. 

  • بوربن یکی از گونه های مشهور دانه عربیکا است و دارای طعم شکلاتی و میوه می باشد و تعداد زیادی از گونه های عربیکا از پیوند زدن بوربن با سایر گونه ها به دست آمده اند. 
  • تیپیکا از مهمترین گونه های عربیکا است و در حال حاضر در سراسر جهان کشت می گردد و به واسطه طعم شیرین و تمیزش مشهور است. این گونه نیز قابل پیوند زدن با سایر گونه های دانه عربیکا و پرورش گونه های جدید است. 
  • کاتیمور یکی از گونه های عربیکاست که حاصل ترکیب کاتورا و تیمور است که در واقع این دانه ها هم حاصل ترکیب دانه های عربیکا و ربوستا هستند. کاتیمور دارای طعم تلخ و قوی روبوستا است، البته برخی گونه های کاتیمور که در نیکاراگوئه، السالوادور و هند کشت می شوند، از طعم ملایم تری برخوردارند. 
  • کاتورا یک گونه دورگه از نژاد بوربن است و در اویل 1900 میلادی در برزیل کشف شد، این قهوه دارای طعم جوهر لیمویی و سبک است. قهوه کاتورا در حال حاضر در ارتفاعات آمریکای مرکزی بهتر رشد می کند. 
  • کاتوآی از ترکیب بوربن و تیپیکا به دست می آید و با طعم اسبیدی تند و کمی شیرین خود شناخته می شود و محل کشت اصلی آن برزیل است. 
  • گشا که نام شهر گشا در اتیوپی گرفته شده است، محل شناسایی این قهوه برای اولین بار است. در حال حاضر محل اصلی کشت این قهوه پاناما است. این قهوه دارای طعم میوه های استوایی و گیاه پیچ امین الدوله است و جز گران ترین قهوه های جهان است. 
  • گونه بعدی قهوه جکسون است و در کشورهای آفریقایی چون روندا و بوروندی کشت می گردد، این گونه دارای طعم عالی و اسیدی است. 
  • گونه بعدی عربیکا کوه آبی جامائیکایی است و از نام یک کوه گرفته شده است که محل کشت اصلی این نوع قهوه است. البته قهوه کوه آبی جامائیکایی در هاوایی هم کشت می شود و دارای طعم سبک، خامه ای و ملایم است. جالب این که به این قهوه شیرینی خود را دارد و نیازی به اضافه کردن خامه و شکر نیست. 
  • چمبر از نژاد تیپیکا است و در کشور اندونزی کشت می گردد. قهوه های جمبر سنگین و غلیظ بوده و دارای طعم شیرینی کاراملی و کره ای است. 
  • کنت نیز همچون جمبر قهوه ای از نژاد اندونزی است، البته در مقایسه با جمبر قهوه سبک تر با طعم گل و ادویه ای است. 
  • کنا یکی از گران ترین قهوه های جهان است که بین دامنه کوه آتشفشانی مانا لوا و هالالای در قسمت شمال و جنوب منطقه کنا رشد می کند. این قهوه یک قهوه سبک و شیرین است و دارای طعم آجیلی و میوه ای می باشد. 
  • مارگوگایپ این قهوه دارای دانه های بسیار درشتی است و به همین دلیل به دانه های فیلی نیز ملقب است و در کشور برزیل کشت می شود. مارگوگایپ دارای یک طعم غلیظ، گل مانند و کره ای است. 
  • مارکوچورا از ترکیب کاتورا و مارگوگایپ به دست می آید و محل کشت آن کشورهای آمریکای مرکزی است این قهوه دارای طعم میوه است.
  • موکا یا موخا گونه دیگر قهوه عربیکا است که دارای دانه های کوچکی است و در هاوایی و یمن کشت می شوند و طعم شکلاتی دارد. 
  • ماندو نوا ترکیب بوربن و تیپیکا است و خاستگاه آن کشور برزیل است و دارای مزه تلخ با حالتی از شیرینی کاراملی است. 
  • پاکامارا از ترکیب پاکاس و مارگوگایپ در آمریکای مرکزی بالاخص السالوادور کشت می شود و این قهوه دارای طعم گل، اسیدی و شیرین است. 
  • پاکاس یک گونه جهش یافته بوربن است و دارای طعم گل، ادویه ای و شیرین است و محل اصلی کشت آن السالوادور می باشد. 
  • پاچ یک قهوه با طعم ملایم است که در کشور گواتمالا کشت می شود و برای تهیه قهوه های ترکیبی مناسب است. 
  • اس ال 28 و اس ال 34، این گونه قهوه که نام آن مشابه فرمول های علمی است در کنیا کشت می شود و به لقب بمب بلوبری مشهور است و دارای طعم دلپذیر میوه ای است. 
  • ویلا سارچی از نژاد بوربن است و دارای طعم میوه، اسیدی و عطر ملایم است. محل کشت این قهوه شهر کاستاریکان در سارچی است. 
  • ویلا لوبز همانند ویلا سارچی در کاستاریکان رشد می کند، البته خاک رشد ویلا لوبز ضعیف و نامرغوب است. همچنین این قهوه دارای طعم شیرین و اسیدی می باشد و نیازی به اضافه کردن شکر یا خامه ندارد. 

 

قهوه خوشمزه عربیکا

معایب و مزایا قهوه عربیکا 

قبلا نیز گفته شد که قهوه عربیکا معروف ترین و محبوب ترین قهوه جهان است که برای تهیه قهوه اسپرسو نیز کاربرد دارد. حالا در اینجا در نظر داریم خواص قهوه عربیکا را بشماریم.

مزایای قهوه عربیکا

  • قهوه عربیکا سرشار از آنتی اکسیدان است و همین موضوع باعث می شود خطر ابتلا به بیماری های مزمن چون سرطان و بیماری های قلبی را کاهش دهد. 
  • کافئین موجود در قهوه باعث بالا بردن هوشیاری و افزایش انرژی می شود. 
  • قهوه عربیکا بدون شکر و خامه کالری کمی دارد و برای لاغری نیز به کار می رود.
  • این قهوه دارای ویتامین و مواد معدنی است (نیاسین، منیزیوم، منگنز، ریبوفلاوین و پتاسیم).
  • برای حفظ رطوبت بدن نیز مناسب است چون 95% از قهوه عربیکا را آب تشکیل می دهد. 
  • در تولید و محصولات پوستی نیز از این قهوه می توان استفاده کرد (برای تهیه برخی ماسک های خانگی نیز کاربرد دارد).
  • قهوه عربیکا با افزایش ترشح هورمون اندروفین در بدن اضطراب، افسردگی و استرس را کاهش می دهد. 
  • کافئین باعث افزایش تولید انسولین در بدن شده و به درمان دیابت نوع 2 کمک می کند. 
  • قهوه عربیکا مقداری کمی کلسیم و پتاسیم دارد و در سلامت ناخن ها موثر است. 

 

معایب قهوه عربیکا

  • قهوه عربیکا به نسبت سایر قهوه ها قیمت گران تری دارد.
  • میزان کافئین موجود در عربیکا به نسبت سایر قهوه ها کمتر است. 
  • دانه های عربیکا قند و چربی بیشتری دارد. 
  • دانه های عربیکا نسبت به آفات آسیب پذیرترند. 
  • استفاده زیاده از حد قهوه عربیکا برای سلامتی تان مضراتی دارد.

 

دانه های قهوه عربیکا

سوالات متداول 

آیا استفاده از قهوه عربیکا برای کاهش وزن مناسب است؟

مصرف قهوه در حالت کلی باعث افزایش ضربان قلب می شود، در نتیجه متابولیسم بدن نیز افزایش پیدا می کند. اما استفاده طولانی مدت و زیاد باعث آریتمی قلبی می شود. 

محبوب ترین دانه های قهوه عربیکا کدامند؟

محبوب ترین دانه های قهوه عربیکا شامل تیپیکا، کاتورا و کونا است. 

مصرف چند فنجان قهوه عربیکا در طول روز مجاز است؟

این موضوع به شرایط جسمانی شما بستگی دارد، اما توصیه می شود بیشتر از سه فنجان قهوه در طول روز نوشیده نشود. 

آیا قهوه عربیکا از نوع اسپرسو است؟

عربیکا یک گونه قهوه است و نوشیدنی اسپرسو قابل تهیه از انواع قهوه همچون عربیکا، روبوستا و… است. 

اشتراک گذاری این مطلب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تلفن همراه

دسته بندی محصولات

coffee-beans
انواع قهوه
coffee-mug
پودرهای فوری
coffee-machine
اسپرسو ساز
coffee-grinder
آسیاب قهوه
coffee-filter
تجهیزات قهوه
coffee-machine 2
سایر ابزار دم آوری
coffee-cup
تجهیزات بار سرد
تمپر باریستا اسپیس سایز 51 چوبی
تمپر باریستا اسپیس سایز 51 چوبی
285000 تومان
شیرجوش و پیچر 130 میلی لیتر مدرج
شیرجوش و پیچر 130 میلی لیتر استیل مدرج
190000 تومان
برس تمیز کننده پرتافیلتر کد 387-min
برس تمیز کننده پرتافیلتر کد 387
240000 تومان
مباشی 302-min
اسپرسوساز مباشی مدل CEM302
4200000 تومان
تراول ماگ دسته دار جینگ بنگ کد 379-min
تراول ماگ دسته دار جینگ بنگ کد 379
395000 تومان
تراول ماگ NICE DAY کد 380-min
تراول ماگ NICE DAY کد 380
420000 تومان
قلم لاته آرت کد 375
قلم لاته آرت کد 375
350000 تومان
قلم لاته آرت Gater کد 376
قلم لاته آرت Gater کد 376
330000 تومان
مباشی 2043-min
اسپرسوساز مباشی 2043
10600000 تومان
مباشی 2053-min
اسپرسوساز مباشی 2053
15600000 تومان
دریپ کتل 350 میلی لیتر کد 370-min
دریپ کتل 350 میلی لیتر کد 370
505000 تومان
نوا 160-min
اسپرسوساز نوا 160
6800000 تومان
مباشی 2501-min
اسپرسوساز مباشی مدل 2501
8100000 تومان
مباشی 2041-min
اسپرسو ساز مباشی مدل 2041
6950000 تومان
ترازو باریستا مدل EK6002 کد 261-min
ترازو باریستا مدل EK6002 کد 261
790000 تومان
پیچر تفلون 550 میلی لیتر کد 254-min
پیچر تفلون 550 میلی لیتر کد 254
430000 تومان
دلونگی 850-min
اسپرسو ساز دلونگی مدل EC850M
17300000 تومان
جمیلای 3005-min
اسپرسو ساز جمیلای Gemilai 3005 Espresso Maker 3005
11700000 تومان
نوا 128-min
اسپرسو ساز نوا مدل 128
11600000 تومان
فیلتر کاغذی دریپر قهوه اوریگامی کد 88
فیلتر کاغذی دریپر قهوه اوریگامی کد 88
380000 تومان
استند پرتافیلتر موتا-min
استند پرتافیلتر برند "موتا MOTTA " سایز 51
430000 تومان
مباشی 2030-min
اسپرسوساز مباشی مدل ECM 2030
7700000 تومان
کتل ترمومتردار یک لیتری کد 298
کتل ترمومتردار یک لیتری کد 298
950000 تومان
نوا 139-min
اسپرسوساز نوا مدل 139 ا NOVA
6950000 تومان
مباشی 2020-min
اسپرسوساز مباشی مدل ECM2020
5650000 تومان
مباشی 2022-min
اسپرسوساز مباشی مدل ECM2022
6390000 تومان
مباشی 2051-min
اسپرسو ساز مباشی مدل ME-CCM 2051
15950000 تومان
دلونگی 685-min
اسپرسو ساز دلونگی مدل EC685
8500000 تومان
نوا 155-min
اسپرسو ساز نوا مدل 155EXP20
6800000 تومان
نوا 127-min
اسپرسو ساز نوا مدل ۱۲۷ NOVA
9000000 تومان
کف ساز استیل 400 میلی لیتر
کف ساز شیر استیل 400 میلی لیتر
450000 تومان
مباشی 2034_1
اسپرسو ساز مباشی مدل ME-ECM 2034
8300000 تومان
نوا 140-min
اسپرسو ساز نوا مدل 140
7000000 تومان
نوا 149-min
اسپرسو ساز نوا مدل NOVA 149
7500000 تومان
مباشی 2032-min
اسپرسو ساز مباشی مدل ME-ECM 2032
7250000 تومان
لولر قهوه سایز 58 کد 161
لولر قهوه سایز 58 کد 161
265000 تومان

مقالات پربازدید

سبد خرید
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
0 علاقه مندی
0 محصول سبد خرید
حساب کاربری من